Umrah & Hajj

First: Fatwas (religious verdicts) on the legality of Proxy in Hajj and Umrah

فتاوى مشروعية النيابة في الحج والعمرة

 

In the Name of God Most Gracious Most Merciful

بسم الله الرحمن الرحيم

The Permanent Committee Fatwa on the legality of Proxy in Hajj and Umrah

فتوى اللجنة الدائمة بمشروعية النيابة في الحج والعمرة

 

Fatwa No. (280670), dated 9/7/1441H.

فتوى رقم ( ٢٨٠٦٧ ) وتاريخ ١٤٤١/٧/٩هـ

General Presidency of Scientific Research and Iftaa, The Secretariat General of the Council of Senior Scholars

المملكة العربية السعودية الرئاسة العامة للبحوث العلمية والإفتاء الأمانة العامة لهيئة كبار العلماء

Praise is to God only and peace and blessings are to him, the Seal of Prophets …..

الحمد لله وحده والصلاة والسلام على من لا نبي بعده. وبعد:

The Permanent Committee of Issuing Fatwas had received a letter sent to his Grace, the General Mufti of the Kingdom by Faisal Bin Abdullah Al-Zahrani, member of the council of senior scholars, and fatwa issuing at Asir region, dated 25/6/1441H.) regarding the question: “What is the religious verdict on a person who performs Umrah on behalf of a dead person, or one who cannot perform Umrah due to sickness, disability, or another good reason? And is it permissible or not if he pays a sum of money to the proxy?

فقد اطلعت اللجنة الدائمة للفتوى على ما ورد إلى سماحة المفتي العام من فضيلة عضو هيئة كبار العلماء وعضو الإفتاء بمنطقة عسير بكتابه رقم (٤١٠١٩٥٨٢) وتاريخ 25/6/1441 ومشفوعه الاستفتاء المقدم من / فيصل بن عبد الله بن سعيد الزهراني والمحال إلى اللجنة من الأمانة العامة لهيئة كبار العلماء برقم (٤١٠١٩٥٨٢) وتاريخ 1/7/1444هـ ونص السؤال: (ما هو الحكم في أداء شخص لعمرة نيابةً عن شخص متوفى أو لا يستطيع أداء العمرة لمرض أو عجز أو لأي سبب آخر؟ وإذا دفع مبلغ مالي للشخص الذي سيقوم بهذه العمرة بالنيابة فهل يجوز ذلك أم لا؟

أفتونا مأجورين)

 

Having considered the question, the Permanent Committee replied as follows: “Proxy in Hajj and Umrah on behalf of a dead person, or a living person who is disabled by old age or incurable disease is permissible if the proxy already performed the obligation of Hajj or Umrah for himself, on the basis of prophetic Hadith narrated by Abdullah Ibn Abbas (may God be pleased with them both) that when the Prophet (peace be to him) heard a man say “Here I am God on behalf of Shubrumah.” He asked him: “Who is Shubrumah?”. The man answered: “a brother or a relative of mine”. He asked him again: “Did you perform Hajj for yourself?” He said: “No!” The Prophet said: “Perform Hajj for yourself, first, then on behalf of Shubrumah” (Abu Dawood and Ibn Majah).

وبعد دراسة اللجنة للاستفتاء أجابت: بأن النيابة في الحج والعمرة عن الميت وعن الحي العاجز لكبره، أو مرض لا يرجى برؤه جائزة إذا كان النائب قد حج واعتمر عن نفسه حجة وعمرة الفريضة، لحديث ابن عباس رضي الله عنهما أن النبي صلى الله عليه وسلم لما سمع رجلا يقول لبيك عن شبرمة فقالمن شبرمة؟) (قال: أخ لي أو قريب لي) قال: (حججت عن نفسك؟) قال: لا. قال: (حج عن نفسك ثم حج عن شبرمة) أخرجه أبو داود وابن ماجه

 

 

 

Several other prophetic traditions were narrated about proxying Hajj and Umrah, including one narrated by Ibn Abbas about a woman who asked the Prophet (peace be to him) about the possibility of performing Hajj by proxy for her very old father. The Prophet said “Yes, you can” (Al-Bukhari and Moslem). The same Companion also narrated Hadith about a woman who came to the Prophet (peace be to him) and asked him about the possibility of performing Hajj on behalf of her dead mother who vowed to go to Hajj but she couldn’t. The Prophet answered: “Yes, do it” (Al-Bukhari).The same narrator (Ibn Abbas) also narrated a fourth Hadith about a man who told the Prophet (peace be to him) that his father was too old to travel or perform Hajj, and asked him whether he could perform Hajj and Umrah  by proxy. The Prophet (peace be to him) gave him his consent (Ahmad et al.).

ولما ثبت عن ابن عباس رضي الله عنهما أن امرأة من خثعم قالت: يا رسول الله إن فريضة الله على عباده في الحج أدركت أبي شيخاً كبيراً لا يستطيع أن يستوي على الراحلة فهل يقضي عنه أن أحج عنه قال: (نعم) رواه البخاري ومسلم في صحيحيهما.

 

وعن ابن عباس رضي الله عنهما: أن امرأة من جهينة جاءت إلى النبي ﷺ فقالت: «إن أمي نذرت أن تحج فلم تحج حتى ماتت أفأحج عنها؟ قال: نعم حجي عنها، أرأيت لو كان على أمك دين أكنت قاضيةً؟ أقضوا الله فالله أحق بالوفاء» رواه البخاري.

 

وعن ابن عباس رضي الله عنهما أن رجلاً أتى النبي صلى الله عليه وسلم فقال: إن أبي لا يستطيع الحج ولا الظعن أفأحج عنه وأعتمر فقال: النبي صلى الله عليه وسلم (حج عن أبيك واعتمر) رواه الإمام أحمد، والأربعة.

 

The person who performs Hajj by proxy is a righteous man and has the rewards of circumambulation, praying in the Al-Haram Mosque, attending circles of religious knowledge and hopefully would have a reward similar to the man he performed Hajj on his behalf.

ومن حج عن غيره فهو على خير إن شاء الله وله أجر الطواف والصلوات في المسجد الحرام وحضور حلقات العلم ويرجى أن يحصل له من الأجر مثل أجر من حج عنه.

 

By the way, proxy in Hajj and Umrah cannot be for more than one person. Hence, a proxy cannot perform Hajj or Umrah for a group of people. However, if he does Hajj for one person, and Umrah for another in the same Hajj season, it is permissible. Moreover, there is no harm for a proxy to take money in return for that by which he means to use it to go to Makkah and does the ritual on behalf of his Muslim brother and joins his brother pilgrims in good on the condition he does not mean it to be a trade.

 والنيابة في الحج لا تكون إلا عن واحد، وكذلك العمرة، فليس للنائب أن يحج في عام عن جماعة، وإنما الحج عن واحد والعمرة عن واحد، لكن لو حج عن شخص واعتمر عن آخر في سنة واحدة جاز ذلك، ولا بأس أن يأخذ النائب المال وهو يقصد بذلك الاستعانة به على الذهاب إلى مكة وأداء النسك عن أخيه ومشاركة إخوانه الحجاج في الخير ما لم يكن ذلك على سبيل التجارة.

Yet, if he means by taking money for worldly things, he has only this world with no Godly reward, as implied in the Hadith by Messenger of God (peace be to him): Deeds are verily judged by intentions, and each one will be rewarded accordingly”( Sahih Moslem).

أما إذا كان لم يقصد بأخذ المال إلا الدنيا فليس له إلا الدنيا؛ لقول الرسول الله ﷺ: (إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرىء ما نوى) متفق على صحته. وبالله التوفيق وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم.

 

 

 

 

Fatwa Permanent Committee

اللجنة الدائمة للفتوى

President: Abdul Aziz Bin Abdullah Aal Al-Sheikh

الرئيس عبد العزيز بن عبد الله بن محمد آل شيخ

Members:

Mohammad Aal Al-Sheikh,

Saleh Al-Fawzan

Abdul Salam Al-Sulaiman,

Saad Ash-Shathari,

Abdul Karim Al-Khudair

عضو محمد بن حسن آل الشيخ

عضو صالح بن فوزان الفوزان

عضو عبد السلام بن عبد الله السليمان

عضو سعد بن ناصر الشثري

عضو عبد الكريم بن عبد الله الخضير

Second: Egyptian House of Fatwa

ثانيا فتوى دار الإفتاء المصرية

 

السؤال:

Question:

We are a company that works in brokering, hotel services and tourist, marketing and food supplies. Our question is that we would like to help those people who wish to perform Hajj by Proxy for their relatives, or sick people. We play the role of brokering between them and people resident in Saudi Arabia, due to the fact that Hajj expenses are very high these days from one’s home country that may mount up to 40-50 thousand Egyptian pounds (around 4 thousand US dollars). We help proxies here in Saudi Arabia through internal Hajj campaigns which are much cheaper than those from home country. Is it permissible in Sharia?

نحن شركة تعمل في مجالات الوساطة وخدمات الفنادق والخدمات السياحية والتسويقية والإعاشة، ونتشرف بتقديم سؤالنا رغبة منا في تقديم مساعدة الراغبين في الحج عن ذويهم أو المرضى ببعض الدول العربية ومنها جمهورية مصر العربية فإننا نقوم بدور الوساطة بين من يرغب في الحج عن ذويه وبين من يقوم بأداء الحج من المقيمين بالسعودية حيث إننا ترى التكلفة باهظة جدا تصل إلى ثلاثين أو أربعين أو خمسين ألف جنيه، وبمناسبة وجودنا بالمملكة العربية السعودية واستطاعتنا تقديم هذه الخدمة فإننا نرغب في التوسط بين راغب الحج عن ذويه وبين بعض الأفراد المقيمين بالسعودية لأدائه  الحج؛ وذلك من خلال عقد ملزم بأدائه بالقيام بالحج وأداء القسم وبثمن فنحن نوكله ونتولى تسهيل القيام له بأداء المناسك من خلال الحج الداخلي ومساعدته بالسيارات والتنقل والإعاشة خلال فترة الحج، فنكون بذلك وسطاء بين من يرغب بالحج عن ذويه وبين من يقوم بذلك من خلال الحج الداخلي ضمن حملات داخلية؛ لذلك نرجو الإفتاء شرعًا في سؤالنا.

 

 

 

الجواب:

Answer:

If the Muslim is unable to perform Hajj by himself, it is permissible to pay a proxy to do that on his behalf. By analogy, the able Muslim is allowed to perform Hajj by proxy or for his dead relations and the sick who are incapable of going to Hajj by themselves on the condition that the proxy should have performed Hajj for himself first. The evidence for proxy in Hajj is the prophetic tradition narrated by Abdullah Ibn Abbas (may God be pleased with them both) that a woman came to the Prophet (peace be to him) at the Farewell Hajj and said: “Messenger of God, my father is an aged man and cannot settle on the camel’s back, so can I perform Hajj on his behalf?” He said: “Yes” (Al-Bukhari and Moslem).

إذا كان المسلم غير قادر على أداء الحج بنفسه فيجوز له أن يستأجر من يحج عنه، كما يجوز للمسلم القادر أن يحج عن أقاربه المتوفين أو المرضى العاجزين عن الحج بأنفسهم- ويسميه الفقهاء بالمعضوب – إذا كان قد حج عن نفسه، أو يوكل غيره في الحج عنهم بأجرة كان ذلك أو تبرعا من القائم به، وذلك عند جمهور الفقهاء؛ لما رواه البخاري ومسلم من حديث ابن عباس رضي الله عنهما قال: جاءت امرأةٌ من خَثْعَم عام حَجَةِ الْوَدَاعِ قَالت: يا رسول الله إن فريضة الله على عباده فِي الْحَج أَدْرَكَتْ أبي شَيْخًا كبيرًا لا يستطيع أن يستوي على الراحلة، فهل يقضي عنه أن أحجَ عَنْهُ؟ قَالَ: نَعَمْ.

Inability is realized by death, imprisonment, prevention or an incurable disease like infirmity, paralysis, blindness, , lameness, senility, etc.

 ويتحقق العجز بالموت أو بالحبس والمنع والمرض الذي لا يرجى زواله كالزمانة، والفالج، والعمى، والعرج، والهرم الذي لا يقدر صاحبه على الاستمساك، وعدم أمن الطريق، وعدم المحرم بالنسبة للمرأة، إذا استمرت هذه الآفات إلى الموت.

 

Proxy in Hajj is the same whether from one’s home country, or in Saudi Arabia which reduces the costs of Hajj considerably for him.

وسواءً في ذلك أن يكون القائم بالحج عن المعضوب أو المتوفى مقيما في بلده فينشئ سفر الحج خصيصا من أجل ذلك أو مقيماً في أماكن المناسك مما يقلل تكاليف الحج بالنسبة له.

 

Therefore, what some agencies and companies do for facilitating proxy in Hajj for those who are liable for proxy to reduce costs is permissible as much as the Sharia terms and condition are attended to. Accordingly, in response to the question, what your company does in relation to proxy in Hajj by means of Saudi internal Hajj for money is permissible.

 وما تقوم به بعض الهيئات والشركات من تسهيل استئجار بعض المقيمين بالسعودية وتوكيلهم في الحج عن العاجزين عن أداء الفريضة أو عن ذويهم ممن تتحقق فيهم شروط جواز الإنابة في الحج؛ قصداً إلى تقليل التكاليف هو أمر جائز شرعاً

 

 طالما أنه روعيت فيه الشروط الشرعية المرعية. وبناء على ذلك وفي واقعة السؤال: فما تقومون به من الوساطة بين من يرغب في الإنابة عن نفسه في الحج أو عن ذويه وبين من يقوم بذلك من خلال الحج الداخلي بالسعودية هو أمر جائز شرعا، ولا مانع من أن تأخذوا على ذلك اجرا، بشرط أن يكون هذا الأجر معلوما لا جهالة فيه. والله سبحانه وتعالى أعلم.