Sefat Al-Umrah

صفة العمرة 

Umrah Specifications 

  

Umrah is: Ihram, circumambulation, Sai and shaving / hair cutting 

العمرةُ إحرامٌ وطوافٌ وسعيٌ وحلقٌ أو تقصيرٌ. 

Ihram is the intention of starting the ritual of Umrah and wearing it. The Sunnah for Mutamir (Umrah performer) is to wash up the whole body (as purification wash), wear perfume on his head and beard even though it remains past Ihram, as done by the Prophet (peace be to him) described in Hadith narrated by Aisha (may God be pleased with her) (see Al-Bukhari and Moslem). 

فأما الإحرامُ فهو نية الدخول في النسك والتلبس به. والسنة لمريده أن يغتسل كما يغتسل للجنابة، ويتطيب بأطيب ما يجد في رأسه ولحيته بدهن عودٍ أو غيره، ولا يضرهُ بقاؤه بعد الإحرامِ لما في «الصحيحين» من حديث عائشة رضي الله عنها قالت: «كان النبي صلى الله عليه وسلّم إذا أراد أن يُحرم تطيب بأطيب ما يجد، ثم أرى وبيص المسكِ في رأسِه ولحيته بعد ذلك». 

Washing up the whole body at Ihram (start of Umrah) is Sunnah for both men and women including those at menstruation or puerperium days, as stated in a prophetic tradition reported by Jaber and mentioned in Sahih Moslem.  

والاغتسال عند الإحرام سُنَّةٌ في حق الرجال والنساء، حتى المرأة الحائض والنفساء، لأن النبي صلى الله عليه وسلّم أمر أسماء بنت عُميس حين ولدت محمد بن أبي بكر في ذي الحليفة في حَجّة الوداع أمرها فقال: «اغتسلي واستثفري بثوب وأحرمي» رواه مسلم من حديث جابر رضي الله عنه. 

 

 

 

Next to bathing and wearing perfume is to wear Ihram clothes which are two white pieces, upper and lower, for men, but for women, it is what they wear of clothes without putting on any makeup, or wearing niqab or gloves, and cover their faces before non-stranger men. 

ثم بعد الاغتسال والتطيب يلبس ثياب الإحرام، وهي للرجال إزارٌ ورداء، وأما المرأة فتلبس ما شاءت من الثياب غير أنها  لا تتبرج بزينة، ولا تنتقب ولا تلبس القفازين وتغطي وجهها عند الرجال غير المحارم. 

Then Mu’tamirs  pray the obligatory prayer  (except for women on menstruation and puerperium) if it is on, or, else, pray two rakaas (units) of Ablution Sunnah 

ثم يُصلي غير الحائض والنفساء صلاةَ الفريضة إن كان في وقت فريضة، وإلا صلى ركعتين ينوي بهما سُنَّة الوضوء. 

Ending up praying, they start their Umrah by saying Talbiah saying: “Here I am, God, for Umrah. Here I am, God, here I am, God, here I am you have no partner, verily praise, grace and sovereignty are yours, you have no partner”. 

فإذا فرغ من الصلاة أحرمَ، وقالَ لبيك عمرة، لبيك اللهم لبيك، لبيك لا شريك لك لبيك، إن الحمد والنعمة لك والملك لا شريك لك. 

This is the well-known and most authenticated form of Talbiah: “Here I am, God … yet, some might add: “Here I am, God of Truth, Here I am”. 

هذه تلبية النبي صلى الله عليه وسلّم، وربما زاد: لبيك إله الحق لبيك. 

For men, the Sunnah is to raise their voice with “Here I am, God”, as demonstrated by the prophetic tradition narrated by Al-Saeb Bin Khallad (may God be pleased with him) (Al-Bukhari et al.). 

والسنة للرجال رفع الصوت بالتلبية لحديث السائب ابن خلاد رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلّم قال: «أتاني جبريل فأمرني أن آمر أصحابي أن يَرفعوا أصواتهم بالإهلال والتلبية» أخرجه الخمسة. 

Voice raising with “Here I am God!” is a clear statement of God’s rituals and declaration of God’s oneness. 

ولأن رفع الصوت بها إظهارٌ لشعائر الله وإعلانٌ بالتوحيد. 

 

On the other hand, women do not raise their voices either here or with any kind of remembrance  because they are required to hide  themselves. 

 

وأما المرأة فلا ترفع صوتها بالتلبية ولا غيرها من الذكر لأن المطلوب في حقها التستر. 

 

“Here I am, God” means that I am at your call and service and obedience, my God, most Glorified called upon His servants for Hajj by Abraham and Mohammad (peace be to them both) in the following verse: “And proclaim to mankind Hajj and they will come to you on foot and on every lean camel, and they will come from every deep and remote mountain to perform Hajj” (22: 27) and “… to witness things they benefit from…” (22: 28). 

 

ومعنى قول الملبي: لبيك اللهم لبيك، أي: إجابةً لك يا رب، وإقامةً على طاعتك، لأن الله سبحانه دعا عباده إلى الحج على لسان الخليلين إبراهيم ومحمد عليهما الصلاة والسلام: (وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالاً وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ) (الحج: ٢٧) (لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ) (الحج: ٢٨) 

 

If the person is afraid of something that might obstruct his Umrah suchlike illness, etc. he is permitted to precondition his intention of Ihram (start) with Umrah, by saying: “If something obstructs me, I stay where I am obstructed” which means that he then becomes free of Ihram and gives up Umrah. This is made clear in an authentic prophetic tradition that the Prophet (peace be to him) told a woman feeling ill and intending to go to Hajj: “Do Hajj and put a precondition and say: “my God, I stay where You obstruct me”. 

وإذا كان من يريد الإحرام خائفاً من عائق يمنعه من إتمام نُسكهِ؛ من مرض أو غيره، فإنه يُسن أن يشترط عند نية الإحرام، فيقول عند عقده: «إن حبسني حابس فمحلي حيث حبستني» ، أي: إن منعني مانعٌ من إتمام نُسكي من مرض أو تأخرٍ أو غيرهما، فإني أحلُّ بذلك من إحرامي، لأن النبي صلى الله عليه وسلّم دخل على ضباعة بنت الزبير فقال: «لعلك أردت الحج؟» فقالت: والله ما أجدني إلا وَجعة، قال: «حجي واشترطي، وقولي: اللهم مَحلي حيث ِىي حَبَستني، وقال: إن لك على ربك ما استثنيتِ» حديث صحيح. 

However, if a pilgrim is not afraid of being obstructed to go on with his Umrah ritual, he is not entitled to preconditioning for the Prophet (peace be to him) did not do it when he started his Ihram with Hajj, and he said: “Learn your rituals from me”. 

وأما من لا يخاف من عائق يمنعه من إتمام نُسكه فلا ينبغي له أن يشترط، لأن النبي صلى الله عليه وسلّم أحرم ولم يشترط، وقال: «لتأخذوا عني مناسككم» ولم يأمر بالاشتراط كل أحدٍ أمراً عاماً، وإنما أمرَ به ضُباعة بنت الزبير لوجود المرض بها، والخوفِ من عدم إتمام نُسكها. 

Having started his Ihram with Umrah, he has to repeat “Talbiah” (Here I am God…) many a time because it is the verbal sign of Umrah especially at the change of space and time like going up a road, or going down a hill, getting from day into night, or from night into day, etc. 

وينبغي للمُحرم أن يُكثر من التلبية لأنها الشعارُ القولي للنُسك خصوصاً عند تغير الأحوال والأزمان، مثل أن يعلو مرتفعاً، أو ينزل منخفضاً، أو يُقبل ليلٌ، أو نهار، أو يهمَّ بمحظور أو مُحرَمّ أو نحو ذلك. 

He goes on with “Talbiah” with Umrah from the start until he gets to Ka’ba and starts circumambulation (in Hajj from start of Ihram until stoning the Aqaba Jamarah on the Celebration Day). 

ويستمر في التلبية في العمرة من الإحرام إلى أن يشرعَ في الطواف وفي الحج من الإحرام إلى أن يرمي جمرة العقبة يومَ العيد. 

At approaching Makkah, he bathes if he can, following up the Prophet’s doing of that when he entered Makkah. 

فإذا قَرُب من مكة سُنّ أن يغتسل لدخولها إن تيسر له، لأن النبي صلى الله عليه وسلّم كان يغتسل عند دخولها. 

 

وعن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما قال: «كان النبي صلى الله عليه وسلّم إذا دخل مكة دخل من الثنية العليا التي بالبطحاء، وإذا خرج ،خرج  من الثَّنيَّةِ السُّفلى» متفق عليه. 

 

فإذا تيسر للحاج الدخول من حيث دخل النبي صلى الله عليه وسلّم والخروج من حيث خرج فهو أفضل. 

Once he arrives at Al-Haram Mosque, he enters with his right foot first saying: “In the Name of God and peace and blessings are to God’s Messenger. My God, forgive me and open up to me the gates of your mercy. I seek refuge with the Great God and His beneficent Face and His ancient sovereignty from the accursed Satan”. 

فإذا وصل المسجد الحرامَ قدم رِجْلَه اليمنى لدخوله، وقال: بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله، اللهم اغفر لي ذنوبي وافتح لي أبواب رحمتك، أعوذُ بالله العظيم وبوجهه الكريم وبُسلطانه القديم من الشيطان الرجيم. 

He enters the Mosque with humbleness, submissiveness and glorification of God the Almighty, feeling the grace of God for facilitating his arrival to His Holy House. 

ويدخل بخشوع وخضوع وتعظيم لله عز وجل، مُستحضراً بذلك نعمةَ الله عليه بتيسير الوصولِ إلى بيته الحرام. 

Then he proceeds toward Ka’ba heading for the Black Stone to start circumambulation. He should not say: “I intend to circumambulate Ka’ba” for the Prophet (peace be to him) did not do it. 

ثم يتقدم إلى البيت مُتّجهاً نحوَ الحَجَرِ الأسود ليبتدئ الطوافَ، ولا يقول: نويت الطواف لأنه لم يَرِد عن النبي صلى الله عليه وسلّم. 

 

The intention is in the heart. 

والنيةُ محلُّها القلبُ. 

 

He starts circumambulation with holding the Black Stone with his right hand and kisses it if possible, as an indication of glorifying God the Almighty, and following up the Messenger of God (peace be to him), without believing that the Stone may be useful or harmful, which is God’s only. This is certified by a famous statement by Omar Bin Al-Khattab addressing the Black Stone before kissing it: “I know very well you are just a stone neither useful nor harmful, and had I not seen God’s Messenger kissing you, I would have never kissed you.” 

فيستلم الحجرَ الأسودَ بيده اليمنى ويُقَبّله إن تيسّر له ذلك، يفعلُ ذلك تعظيماً لله عز وجل، واقتداءً برسول الله صلى الله عليه وسلّم لا اعتقاداً أنّ الحجرَ ينفعُ أو يُضرُّ، فإنما ذلك لله عز وجل. 

 

وعن أمير المؤمنين عُمر بن الخطاب رضي الله عنه أنه كان يُقَبّل الحجَر ويقول: «إني لأعلم أنك حَجَر لا تضُرُّ ولا تنفعُ، ولولا أني رأيتُ رسولَ الله صلى الله عليه وسلّم يقبّلك ما قبّلتك» رواه الجماعة. 

 

 

Yet, if it is not feasible to kiss the Black Stone, he touches it with his hand and kisses his hand, as confirmed by a prophetic Hadith in Al-Bukhari and Moslem. 

فإن لم يتيسر له التقبيل، استلمه بيده وقبّلها، ففي «الصحيحين» من حديث ابن عمر رضي الله عنهما أنه استلم الحجَرَ بيدهِ ثم قبّل يده، وقال: ما تركتُه منذ رأيتُ النبي صلى الله عليه وسلّم يفعله. 

 

Still if he cannot touch it with his hand due to overcrowding, he should not get into the crowd for it is harmful to him and to others and may disrupt humility, thus, missing the function of circumambulation as an indication of God’s glorification and worshipping. Not only this, there might be arguing, chitchatting, or even fighting. 

فإن لم يتيسر له استلامه بيده فلا يُزاحم، لأن الزحامَ يؤذيه، ويؤذي غيره، وربما حصل به الضرر، ويُذهب الخشوع، ويَخرج بالطواف عما شرع من أجله من التعبُّد لله، وربما حصل به لغوٌ وجدالٌ، ومقاتلةٌ. 

 

Therefore, in such cases, it is fair enough to point to it with his hand from a far distance though, as done by the Prophet (peace be to him) when he circumambulated Ka’ba mounting his camel (see Al-Bukhari, narrated by Ibn Abbas). 

ويكفي أن يُشير إليه بيده ولو من بعيد، وفي «البخاري» من حديث ابن عباس رضي الله عنهما أن النبي صلى الله عليه وسلّم طاف بالبيت على بعير، كلما أتى على الركن أشار إليه. 

 

وفي روايةٍ: أشار إليه بشيء كانَ عنده وكبّر. 

 

 

Then he starts circumambulating the House of God, taking a little to the right and leaving Ka’ba on his left. At getting to the Yemeni Corner, he touches it, if possible, without kissing it. If not possible, he should not get into overcrowding. 

ثم يأخذُ ذات اليمين، ويجعلُ البيتَ على يساره، فإذا وصل الركنَ اليماني استلمه إن تيسّر له بدون تقبيلٍ فإن لم يتيسر له فلا يزاحم. 

 

The only two corners to be touched are the Black Stone and the Yemeni Corner for they were on the bases of Abraham (peace be to him) and the Prophet (peace be to him) did not touch but them. 

ولا يستلم من البيت سوى الحجر الأسود والركن اليماني؛ لأنهما كانا على قواعد إبراهيم، ولأن النبي صلى الله عليه وسلّم لم يستلم سواهما. 

 

Imam Ahmad Bin Hanbal reported through Mujahed that Ibn Abbas and Moawiah Bin Abi Suftian, the Caliph, were circumambulating the House together. Moawiah touched the four corners of Ka’ba to which Ibn Abbas objected. Moawiah said: “ None of the corners of the House are abandoned!” Ibn Abbas recited the Korannic verse: ”The Messenger of God is your good example!” Moawiah said: “You are quite right”. 

وروى الإمام أحمد (١) عن مُجاهد عن ابن عباس أنه طاف مع مُعاوية بالبيت، فجعل مُعاوية يستلم الأركان كلها، فقال ابن عباس: لِمَ تستلم هذين الركنين ولم يكن رسولُ الله صلى الله عليه وسلّم يستلمهما؟ فقال معاوية: ليس شيء من البيت مهجوراً. فقال ابن عباس: «لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة» فقال معاوية: صدقتَ. 

 

Between the Yemeni Corner and the Black Stone, he says the well-known supplication of the Holy Koran: “ Our Lord, grant us good in this world and good in the Hereafter, and save us from the torment of Fire” (1:201) 

ويقول بين الركن اليماني والحجَر الأسود: (رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ) (البقرة: ٢٠١) 

 

Every time he passes by the Black Stone, he does the same thing and say “God is the Greatest”. Over circumambulation, he remembers God and supplicates whatever he likes for circumambulating the House of God, Sai between Safa and Marwa and stoning Jamarahs have been to establish remembrance of God. 

وكلّما مرَّ بالحجر الأسود فعل ما سبق وكبر ويقول في بقية طوافهِ ما أحبّ مِنْ ذكرٍ ودُعاء وقراءةٍ، فإنما جُعل الطواف بالبيتِ وبالصفا والمروة ورمي الجمار لإقامةِ ذكر الله. 

 

The Sunnah for men at circumambulation is to expose the right shoulder until they finish circumambulating, and trot in the first three rounds. However, in the remaining four rounds, they walk normally.  

والسنةُ للرجل في هذا الطواف ـ أعني الطواف أول ما يَقدِمُ ـ أن يضطبعَ في جميع طوافهِ ويرملَ في لأشواطِ الثلاثةِ الأولى منه، دون الأربعةِ الباقيةِ. 

 

فأمّا الاضطباع فهو أن يُبرز كتفَه الأيمنَ، فيجعلَ وسطَ ردائهِ تحتَ إبطهِ وطرفيهِ على كتفهِ الأيسر. 

 

وأما الرَّمَلُ فهو: إسراعُ المشي مع مُقاربة الخُطى. 

 

Circumambulation is seven rounds starting from the Black Stone and ending up at it. 

والطواف سبعةُ أشواط، يبتدئ من الحجر الأسود وينتهي به. 

 

Circumambulation is deemed wrong if it is across the Chamber of Ishmael (peace be to him). 

ولا يصحُّ الطوافُ من داخل الحِ 

جْرِ. 

 

Having finished the seven rounds of circumambulation, he proceeds toward Abraham Sanctuary and recites the verse: “Take Abraham Sanctuary a place of praying” (1:125). Then he prays two units of Circumambulation Sunnah behind or nearby it, if possible, or else, far away anywhere at Al-Haram. In the first unit, he reads the Opening, the first Chapter of the Holy Koran, whereas in the second, he reads the Opening followed by The Purity Chapter (Say God is Only...). Then he goes back to the Black Stone to touch it if possible; if not, he does not point to it and heads for Masaa to do Sai (fast walk) between Safa and Marwa small Mounts. At approaching Safa, he reads the verse: “ verily Safa and Mawa are among God’s rituals” (1:158) and he does not read it anywhere else. Then he mounts Safa to see Ka’ba. He raises his hands and supplicates God as he wishes. Among the prophetic supplications is this: “There is no deity but God. He is One. To Him belongs the sovereignty and to Him is all praise, and He is all-powerful. There is no deity but God, the One, Who granted victory to His servant (Mohammad), met His Promise and defeated the confederates on His own”, to be repeated three times. 

فإذا أتم سبعةَ أشواط، تقدم إلى مقام إبراهيم فقرأ (وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلّىً) (البقرة: ١٢٥) ثم صلى ركعتين خلفَه قريباً منه إن تيسَّر، وإلا فبعيداً، يقرأ في الأولى بعد الفاتحة: (قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ) (الكافرون: ١) وفي الثانية بعد الفاتحة: (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ) (الإخلاص: ١) ثم يرجع إلى الحجر الأسود فيستلمه إن تيسر له، وإلا فلا يشير إليه. ثم يخرج إلى المسعى ليسعى، فإذا دنا من الصفا قرأ: (إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ) (البقرة: ١٥٨) ولا يقرؤها في غير هذا الموضع. ثم يرقى على الصفا حتى يرى الكعبة، فيستقبلها ويرفع يديه فيحمدَ الله ويدعو بما شاء أن يدعو، وكان من دُعاء النبي صلى الله عليه وسلّم هنا: «لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له المُلك وله الحمد وهو على كل شيءٍ قدير، لا إله إلا الله وحده أنجزَ وعده ونصر عبده وهزم الأحزاب وحده»، يُكررّ ذلك ثلاثَ مراتٍ، ويدعو بينها. 

 

Then he goes down Safa to Mawa waking until the first green light where he continues trotting if possible until the second green light, then back to normal walking up to Marwa. He mounts it, his face toward Ka’ba, and raises his hands to say what he said on Safa”. 

ثم ينزلُ من الصفا إلى المروة ماشياً حتى يصلَ إلى العمود الأخضر؛ فإذا وصَلَه، أسرع إسراعاً شديداً بِقَدْرِ ما يستطيع إن تيسر له بلا أذية، حتى يصلَ العمودَ الأخضر الثاني، ثم يمشي على عادته حتى يصلَ المروةَ، فيرقى عليها ويستقبلَ القِبلةَ، ويرفعَ يديه ويقولَ ما قاله على الصفا. 

 

Next, he goes down Marwa and walks down to Safa and gallops between the two green lights, then mounts Safa, faces Ka’ba, raises his hands and says what he said last time. In the remainder of his Sai, he says whatever he likes of God’s remembrance, supplication or recitation of Koran. 

ثم ينزلُ من المروة إلى الصفا يمشي في موضعِ مشيه، ويُسِرعُ في موضع إسراعه، فيرقى على الصفا، ويستقبلُ القِبلَة ويرفع يديه ويقولُ مثلَ ما سبق في أول مرة، ويقولُ في بقية سعيه ما أحب من ذكرٍ وقراءةٍ ودعاء 

 

All these acts of mounting Safa, mounting Marwa, and galloping between the two green lights are Sunnah, not an obligation. 

والصعود على الصفا والمروة، والسعي الشديد بين العَلَمين، كلها سُنَّةٌ وليست بواجبٍ. 

 

If he finishes Sai between Safa and Marwa seven times, he gets his head shaved, or his hair cut (for men), and shaving is preferred. 

فإذا أتمَّ سعيَه سبعةَ أشواطٍ، من الصفا إلى المروة شوطٌ، ومن المروةِ إلى الصفا شوطٌ آخر، حلق رأسه إن كان رجلاً أو قصره، والحلقُ أفضلُ إلا أن يكون مُتمتعاً والحجُّ قريب لا يمكن أن ينبتَ شعرُه قبلَه، فالتقصير أفضل، ليبقى الشعرُ فيحلقَه في الحج، لأن النبي صلى الله عليه وسلّم أمر أصحابه حين قَدِموا صبيحة رابعةٍ ذي الحجة أن يتحللوا بالتقصير. 

 

Shaving should be for the whole head, as stated in the following Korannic verse: “Having your heads shaved (Al-Fateh: : 27). 

ويجب أن يكونَ الحلقُ شاملاً لجميع الرأس؛ لقولهِ تعالى: (مُحَلِّقِينَ رُؤُوسَكُمْ) (الفتح: الآية٢٧)، ولأن النبي صلى الله عليه وسلّم حلق جميعَ رأسهِ، وقال: «لتأخذوا عني مناسككم». 

 

The same applies to hair cutting which should include the whole head. 

وكذلك التقصير يعمُّ به جميع الرأس. 

 

However, women take just an inch off their hair only and in all cases. 

وأما المرأة فتُقَصر رأسها بكل حال، ولا تحلق، فتقصر من كل قَرنٍ أُنملة. 

 

By doing these final acts, the Umrah performer has completed his Umrah and is now free of all prohibitions of Ihram with Umrah. 

وبهذه الأعمال تمت عمرته وحل منها حِلاً كاملاً، يُبيح له جميعَ محظوراتِ الأحرامِ. 

 

 

 

 

خلاصة أعمال العمرة: 

Summary of Acts of Umrah: 

1 ـ الاغتسال كما يغتسل للجنابة والتطيب. 

  1. Washing the whole body as in purification wash, and putting perfume on. 

٢ ـ لبس ثياب الإحرام، إزار ورداء للرجل، وللمرأة ما شاءت من الثياب المباحة. 

  1. Wearing Ihram clothes (two pieces for men, and normal clothes for women). 

٣ ـ التلبية والاستمرارُ فيها إلى الطواف. 

  1. Talbiah (saying “Here I am, God…”) up to Circumambulation. 

٤ ـ الطواف بالبيت سبعة أشواط ابتداءً من الحجرِ الأسود وانتهاءً به. 

  1. Circumambulating Ka’ba seven times, starting from the Black Stone and ending at it. 

٥ ـ صلاةُ ركعتين خلفَ المقام. 

  1. Praying two rakaas (units) behind Abraham Sanctuary as Circumambulation Sunnah 

٦ ـ السعي بين الصفا والمروةِ سبعةَ أشواطٍ ابتداءً بالصفا وانتهاءً بالمروة. 

  1. Doing Sai seven times between Safa and Marwa to and fro, starting at Safa. 

٧ ـ الحلقُ أو التقصيرُ للرجال، والتقصيرُ للنساء. 

  1. Shaving, or hair cutting for men, and hair cutting (by inch) for women.